Ilmastoahdistus, lentolakko ja maata pitkin matkustaminen. Näistä puhutaan nyt kaikkialla, kun ilmastohaasteeseen haetaan yksilön kokoisia ratkaisuja. Miten omaa hiilijalanjälkeä voisi pienentää matkustamalla kestävämmin? Helsinkiläinen Suvi Joensivu, 29, päätti ottaa asiasta selvää ja matkustaa tänä vuonna vain maata pitkin.
Mitä reissaaminen merkitsee sinulle?
Olen lapsesta asti matkustanut paljon, joten siitä on tullut iso osa identiteettiäni. Minussa elää kaksi erilaista reissaajaa: luontoseikkailija ja urbaani kaupunkiseikkailija. Vuorotellen molemmat on päästettävä valloilleen! Matkustaminen merkitsee minulle ensisijaisesti seikkailua, elämyksiä, uuden näkemistä ja ihmisten tapaamista. Tuntuu, että veri vetää näkemään maailmaa ja sen monimuotoisuutta. Reissaamisesta saa tietysti elämäänsä uusia kokemuksia, ihmissuhteita ja tärkeitä muistoja.
Olen aiemmin tehnyt vuoden aikana pari ulkomaanreissua ja muutamia kaupunkilomia tai muita reissuja Suomessa ja ulkomailla. Harrastukseni kiipeilyn perässä tulee matkustettua eniten, mutta välillä on ihanaa tehdä myös muuta, kuten esim. surffata, vaeltaa, pyöräillä tai ihan vaan olla! Kaupunkilomilla pyrin näkemään mahdollisimman paljon taidetta, museoita, gallerioita, teatteria, tanssiesityksiä – mitä vaan kohde minulle tarjoilee. Tykkään myös katutaiteesta ja kaupungeissa samoillessa bongailen hienoja graffiteja.
Matkustat tänä vuonna vain maata pitkin. Mikä inspiroi muutokseen?
Päätökseen vaikutti kaksi isoa syytä: maailmantuska ja uteliaisuus tutkia omaa reissaajaminää. Seikkailijaluonteena tykkään tutkia maailmaa, luontoa ja kulttuureja. Myönnän joskus ajatelleeni, että vaikuttavia reissukokemuksia ei löydä kotimaasta tai lähialueilta. Että pitää mennä kauas, jotta tuntee olevansa elossa. Samalla jatkuva kaukana kokemisen jano on alkanut tuntua jotenkin väärältä. Siksi ajattelin, että nyt voisi olla hyvä hetki pysähtyä ja katsoa minkälaisia fiiliksiä herää, kun reissaaminen on rajoitetumpaa. Haluan saada lisää vahvistavia kokemuksia siitä, että upeita elämyksiä löytää myös läheltä.Tietysti lentämisen välttäminen on myös keino säästää rahaa.
Mikä herätti pohtimaan matkustamisen ympäristövaikutuksia?
Havahduin ympäristöasioihin ensimmäistä kertaa lukiolaisena, jolloin lihansyönti loppui ja käynnistyi vahva hippikausi. Suljin kuitenkin silmät matkustamisen ympäristövaikutuksilta aika pitkään, sillä palo nähdä maailmaa oli niin vahva. Lentämisestä alkoi tulla vahvemmin huono omatunto vasta vuonna 2017, jolloin reissasin omassa mittakaavassa tosi paljon. Laskin silloin ihan mielenkiinnosta matkustamisesta syntyneet päästöt ja selvitin oman hiilijalanjälkeni. En muista lukua enää tarkkaan, mutta kokoluokka vastasi sitä, että autoilisin yksin Suomen päästä päähän 1700 kertaa. Se hetki oli herättävä. Seuraavalle vuodelle oli jo suunnitteilla matkoja, joista en vielä ollut valmis luopumaan. Silloin kuitenkin päätin, että vuonna 2019 matkustaisin vain maata pitkin.
Päätös syntyi helposti, olihan kyse vain vuodesta. Vuoden startattua on kuitenkin käynyt selväksi, ettei kyse voi olla kokeilusta, josta palataan vanhaan. On tunnustettava, että kaikki reissut eivät ole enää mahdollisia. Joillekin matkoille on ollut pakko sanoa ei, vaikka sydän kuinka mielisi maailmalle. Luopuminen jatkuu varmasti jossain muodossa myös tulevaisuudessa.
Millaisia mahdollisuuksia ja haasteita näet matkavuodessa 2019?
Tänä vuonna aion matkustaa rennosti tätä hetkeä fiilistellen. Uskon, että maata pitkin reissatessa Suomeen malttaa sukeltaa syvemmin ja kotimaasta löytää aivan uudenlaisia kerroksia. Aion käydä katsomassa nähtävyyksiä, kansallispuistoja ja muita kohteita, joille aiemmin on sanonut “pitäis käydä”, mutta jotka ovat jääneet ulkomaanreissujen jalkoihin. Voisin myös tutustua paljon enemmän lähimaihin, kuten esim. Baltian maihin, Ruotsiin ja Norjaan.
Vaikeaa vuodessa tulee olemaan se, että lentäminen on niin nopea tapa liikkua. Lentäessä matkustamiseen ei mene päiväkausia, jolloin kohteessa seikkailuun jää aikaa. Tästä syystä lyhyet pyrähdykset lähialueita pidemmälle jäävät reissuvuodesta automaattisesti pois. Kesällä kun on pidempi loma töistä voisin myös harkita junamatkailua Euroopassa!
Minne suuntaat kevään ja kesän ensimmäisille reissuille?
Pääsiäisenä aion matkustaa Ahvenanmaalle kiipeilemään. Ahvenanmaalla on kaunista, rauhallista ja yllättävän erilaista luontoa kuin manner-Suomessa. Reissaan sinne lautalla ja autolla, sillä muulla tapaa saarelle ei pääse.
Kesällä aion tehdä mökkireissuja junalla tai autolla ja kiipeilyreissuja Vaasaan, Tampereelle tai pohjoisemmaksi. Juna on kivoin tapa matkustaa, koska sen kyydissä ei tule matkapahoinvointia ja voi puuhata muuta samalla. Toisinaan on varmasti hypättävä auton rattiin, sillä mökeille ja keskellä metsää oleviin kiipeilypaikkoihin on joskus vaikea päästä julkisilla.
Pidemmän kesäloman reissut ovat vielä avoinna, mutta kiipeilijän veri vetää vuorille. Saatan suunnata joko junalla Eurooppaan tai autolla Norjaan. Junamatkailu Euroopassa kiinnostaa, sillä matkalla voi pysähtyä kiinnostaviin pikkukyliin. Junaillessa voi myös muuttaa matkasuunnitelmaa fiiliksen mukaan. Junalippujen hinnat ovat myös Euroopassa edullisemmat kuin Suomessa, mikä helpottaa seikkailua!
***
Miten Suvin vuosi maata pitkin matkaillen sujuu? Seuraa seikkailijan reissuvuotta 2019 Perille-blogissa. Juttusarjan seuraavassa osassa sukelletaan Suvin tuleviin kotimaan matkakohteisiin ja vinkkeihin, joilla niistä saa parhaat palat irti.
Matkusta maata pitkin kotimaassa – hae bussit ja junat
Kiinnostaako maata pitkin matkustaminen kotimaassa? Perille-matkahaulla voit vertailla bussien, junien ja lentojen hintoja ja aikatauluja ovelta ovelle kaikkialla kotimaassa. Mukana vertailussa ovat mm. VR, Matkahuolto, Onnibus, Pohjolan Liikenne, ja Savonlinja.
Syötä lähtöpaikaksi osoite tai paikkakunta ja haluamasi kohde. Tee matkahaku ja napsauta halutessasi lennot pois tuloksista filttereillä. Tuloksia voi suodattaa esimerkiksi hinnan, nopeuden, lähtöajan tai päästöjen perusteella. Vaihtoehtoja on myös mahdollista verrata omaan autoon, jonka tiedot voi syöttää palveluun.